Nú is de tijd om mensen aan te nemen! (En nee, we zijn niet gek geworden…)

We hebben van veel klanten gehoord dat het de laatste tijd lastig was om aan kandidaten te komen, en dat de beste kandidaten soms al binnen enkele uren een nieuwe baan hadden gevonden. Omdat veel bedrijven recruitment tijdelijk op een laag pitje hebben gezet, is dit dé gelegenheid geschikt, productief personeel te werven! Ben je er ook klaar voor gebruik te maken van deze gelegenheid?

Wanneer je nu besluit het aannemen van personeel uit te stellen, en er weer mee verder te gaan wanneer de andere organisaties dat ook doen, zal je merken dat de concurrentie op de arbeidsmarkt moordend zal zijn. Maar voor de bedrijven die het lef hebben tegen de stroom in te gaan, is dit een gouden kans de beste kandidaten voor de neus van anderen weg te grissen!

Kunnen we nog wel mensen aannemen vanuit huis?

Het kabinet heeft ons allemaal gevraagd zo veel mogelijk vanuit huis te werken, en het overgrote deel van onze klanten (en wijzelf!) geven gehoor aan die oproep. Maar hoe moet dat nu als we mensen willen aannemen, als face-to-face gesprekken worden afgeraden?

Gelukkig leven we in een tijd dat we met video bellen (skype, whatsapp, etc.) een heel eind kunnen komen. In principe kan een sollicitatiegesprek ook op afstand gevoerd worden. Maar weet je dan écht wie je tegenover je hebt op het beeldscherm? Nou, dat weet je eigenlijk net zo goed of slecht als wanneer je de persoon in levende lijve voor je hebt.

Sommige kandidaten zijn als een open boek – what you see is what you get. Maar al te vaak spreek je in zo’n gesprek niet met de echte persoon, maar met het sociale masker van de kandidaat. Iedereen zet natuurlijk zijn beste beentje voor tijdens een sollicitatiegesprek. Maar wat als dat sociale masker af valt? Met wat voor persoon heb je dan te maken? Dat weet je eigenlijk nooit toch?

Kijk achter het masker!

Door gebruik te maken van een objectieve, onafhankelijke personeelstest krijg je inzage in wat de capaciteiten van een kandidaat zijn, maar ook in wat je te wachten staat als de ware aard van de persoon naar voren komt. Want dat gaat gebeuren, of het nu na twee weken of drie maanden is. En dan kan die nieuwe, vrolijke receptioniste ineens veranderen in een ware furie!

Een objectieve test die niet te manipuleren is laat je zien of de persoon op langere termijn een waardevolle bijdrage zal leveren, of dat ze alleen ruimte in beslag nemen. Het kan ook erger- één persoon kan eigenhandig een bedrijf naar de afgrond sturen. Iets stukmaken kost vele malen minder tijd dan iets opbouwen.

Testen bij de voordeur, efficiënt, tijdsbesparend en op afstand

Wanneer kandidaten geïnteresseerd zijn in een functie en zij voldoen aan de harde functie-eisen (denk aan: rijbewijs, bepaalde certificeringen, talenkennis, etc.), is het verstandig ze direct een online assessment te laten invullen. Niet altijd zullen alle kandidaten deze invullen, wat heel veel zegt over de motivatie van de kandidaat en dus als eerste selectie dient.

Door de testresultaten van de overige kandidaten te bekijken kan je, met enige ervaring, binnen enkele minuten zien of een kandidaat interessant is of niet. Dit kan je na een training zelf doen, maar wij kunnen dat natuurlijk ook uit handen nemen. De afgevallen kandidaten krijgen hun testresultaten en een vriendelijke afwijzing. De meest geschikte kandidaten kan je uitnodigen voor een skype-gesprek. Op die manier verdoe je geen tijd aan gesprekken met kandidaten die achteraf, of tijdens het gesprek, niet bij de organisatie of functie passen. Je weet al dat iedereen die je spreekt in principe aangenomen zou kunnen worden.

Waar moet je op letten bij een sollicitatiegesprek op afstand

Is de kandidaat goed voorbereid?

Heeft hij duidelijk tijd voor je gemaakt of is het even ‘tussendoor’? Onze collega in Zweden vertelde ons onlangs een Skype-gesprek te hebben gevoerd waarbij de kandidaat haar vanuit bed, zonder shirt te woord stond. We hoeven niet uit te leggen dat dat geen goede indruk maakte. Ook is het storend wanneer er gesprekken op de achtergrond worden gevoerd, de tv nog aanstaat of een kandidaat tussendoor even snel de telefoon opneemt. Probeer ook te achterhalen of de kandidaat zich heeft ingelezen in je organisatie, of op zijn minst de website grondig heeft doorgenomen.

Is de kandidaat vooral geïnteresseerd of ‘interessant’?

Wanneer iemand echt een bijdrage wil leveren, zal hij ook willen weten of en hoe hij dat kan doen. Dat kan alleen wanneer hij weet wat er van hem verwacht wordt. Let er op of er vragen worden gesteld die betrekking hebben op de organisatie en de functie, niet alleen op pensioenregelingen en vakantiedagen. Sommige kandidaten stellen wel vragen, maar doen dit alleen om daarna te laten zien hoe ‘interessant’ ze zijn. “Wat voor besturingssysteem gebruiken jullie?” “Nou, we hebben sinds kort…” “Want ik heb ruime ervaring in de volgende systemen: (en dan een ellenlang verhaal over wat hij allemaal kan)”.

Productie, productie, productie

Kan de kandidaat gemakkelijk vertellen over wat hij tot nu toe bereikt heeft? Wat zijn persoonlijke waardevolle bijdrage is geweest in eerdere functies? Sommige kandidaten zullen vrij precies kunnen vertellen wat zij in hoeveel tijd geproduceerd hebben. Dat zijn de echte resultaatgerichte en resultaatbewuste mensen. Een Salesmanager die niet kan vertellen wat de verkoopcijfers van een afgelopen periode zijn geweest, en of dat een daling of stijging was ten opzichte van daarvoor is niet geschikt voor zijn functie. Maar er zijn functies waarbij cijfers en aantallen minder eenvoudig te benoemen zijn, denk bijvoorbeeld aan een magazijnmedewerker. Dan is het vooral belangrijk dat de kandidaat in het verleden bereidwilligheid heeft vertoond. Bereidwilligheid om te veranderen als dat nodig was, bereidwilligheid extra verantwoording te nemen, bereidwilligheid bij te leren. Meer over het onderwerp ‘PRODUCTIVITEIT’ zal je binnenkort in je mailbox vinden, de komende reeks nieuwsbrieven zullen zich daarop richten.

Wil je hulp bij het op afstand selecteren van kandidaten?, klik dan hier.

Ontvang de laatste tips en tricks op het gebied van werving&selectie en ontwikkeling

Meld je aan op onze nieuwsbrief.

U bent nu ingeschreven!