10 tekenen dat je met een 'stopper' te maken hebt

Heb jij het gevoel dat iemand je team aan het verpesten is?

Vandaag een tip over het bouwen van succesvolle teams… of deze keer eigenlijk meer over het kapotmaken van een succesvol team. Weet je wie je bedrijf tegenhoudt? We hebben hieronder 10 waarschuwingen om over te vertellen.

WIE HOUDT DE GROEI VAN JE BEDRIJF TEGEN?

De stopper, de verborgen vijand, de slang, de rotte appel – dit zijn allemaal uitdrukkingen (en deze zijn nog vrij mild) die de persoon beschrijven die het bedrijf van binnenuit stukmaakt. Deze persoon is moeilijk te ontdekken omdat hij/ zij zich kunstig kan verbergen. Hoe hoger het IQ, hoe beter hij of zij de dingen om zich heen kan compliceren. Het is moeilijk om de kluwen van verwarde informatie die zich verspreidt over het bedrijf te ontwarren. Interessant is dat wanneer je de persoon ontmaskert en deze snel je bedrijf verlaat, plotseling alles kalmeert, de stemming in het bedrijf enorm verbetert, mensen een last van hun schouders voelen vallen. Bovendien begint het bedrijf plotseling betere resultaten te behalen.

Stopper
10 tekenen dat je met een ‘stopper’ te maken hebt

Wat zijn de risico-indicatoren die je waarschuwen voor zo’n persoon? Vanuit onze ervaring hebben we tien praktijkvoorbeelden van een “stopper” voor je op een rijtje gezet (geschreven in de ‘hij’-vorm, maar natuurlijk geldt dit niet alleen voor mannen!): 
 

  1. Hij complimenteert de baas, weet precies wat hij moet zeggen om een wit voetje te halen, maar achter zijn rug om maakt hij hem zwart, en bespot en bekritiseerd hij zijn beslissingen en acties.
  2. Het doet hetzelfde met HR en in het algemeen met degenen die willen dat mensen werken, een goede bedrijfscultuur in bedrijf willen opbouwen en voor mensen die zich door training of onderwijs willen ontwikkelen.
  3. Hij vindt HR iets totaal onnodigs. Volgens hem is de HR-persoon gewoon ‘degene die speelt dat hij/ zij werkt’.
  4. Aan de ene kant zal je te horen krijgen dat hij klaagt over het werk, maar als je het hem rechtstreeks vraagt, zal hij je vertellen dat alles in orde is. 
  5. Hij klaagt over zijn collega’s in zeer algemene vormen, zoals “Het is moeilijk om met haar samen te werken”, “Ik kan niet op hem rekenen” of “Ik voel me gepasseerd.” Maar als je hem vraagt wat hij bedoelt, word je niet veel wijzer. 
  6. Hij geeft het werk van anderen op als zijn eigen werk. 
  7. Ze veranderen voortdurend informatie, of opdrachten, gedurende de week is alles meerdere keren anders. Als je hem hiermee confronteert, zal hij het zeker ontkennen. 
  8. Er is vaak geen goede sfeer in zijn team of mensen zijn bang om te praten en het is moeilijk om een collega te vinden die het lang volhoudt. Zijn team is over het algemeen negatief tegenover het management, tegenover de eigenaar en tegenover de HR-persoon, maar ze dit niet direct vertellen.  
  9. Hij maakt van zichzelf iemand waar je ‘niet zonder kunt’. Hij lijkt een absoluut onmisbaar persoon voor het bedrijf, en veel van zijn collega’s denken dat ook. Anderen vinden dat deze persoon gewoon de grootste expert is, de beste werknemer. Hij laat vooral horen hoeveel werk hij doet, maar hij laat anderen er niet naar kijken. Hij wil zijn activiteiten niet delegeren aan anderen. 

Rond deze persoon vind je veel werk in uitvoering, veel gedachten, ideeën, taken waar hij aan werkt – gewoon veel werk maar heel weinig echt voltooide projecten. Als je hem vraagt waar hij aan werkt, heeft hij meestal geen tijd of zegt hij te worden overweldigd door de hoeveelheid werk. En als je wilt zien wat het echt is, zal hij zijn verhaal ergens anders doen, of er is niets tastbaars en zichtbaars om zijn relaas te onderbouwen. 

Heb je iemand in gedachten bij het lezen van deze punten? Kijk goed naar wat er om deze persoon heen gebeurt, let goed op zijn werk (en dat van zijn omgeving). Als je naar hem luistert, denk dan na over waarom hij het zegt en of het echt nuttige informatie is. Zal zijn informatie het bedrijf helpen het beter te doen? Of legt hij de bal gewoon bij een van zijn collega’s neer en bemoeilijkt hij het bereiken van doelen? 

Het afscheid nemen van zo’n persoon kan een heel moeilijke beslissing zijn, maar de opluchting die ermee gepaard gaat, is onbeschrijfelijk. Vermoedt je iemand maar weet je het niet zeker, dan kunnen wij je hier uiteraard bij helpen (laat het ons weten). Helaas hebben we al een aanzienlijk aantal van dergelijke mensen in bedrijven ontdekt.

Ontvang de laatste tips en tricks op het gebied van werving&selectie en ontwikkeling

Meld je aan op onze nieuwsbrief.

U bent nu ingeschreven!