Duurzaam inzetbaar

Duurzaam inzetbaar, dit is een term die we vaak om ons heen horen maar wat bedoelen ze hier nu precies mee? En is dit slechts een hype die straks weer voorbij waait of kunnen we dit ook op de langere termijn gebruiken?

Duurzaam inzetbaar betekent inzetbaar op de lange termijn. Kortom: duurzame inzetbaarheid is de mate waarin medewerkers productief, gemotiveerd en gezond willen en kunnen blijven werken, binnen of buiten de organisatie.

Om duurzame inzetbaarheid te bereiken is het bevorderen van optimale prestaties van de organisatie en optimale inzetbaarheid van medewerkers noodzakelijk. Dat gaat altijd samen. Het gaat er namelijk om:

  • Goed en gemotiveerd je werk kunnen doen, nu en in de toekomst. Investeren in gezonde, competente en gemotiveerde medewerkers is investeren in duurzame inzetbaarheid.
  • Het vermogen van een medewerker om nu en in de toekomst toegevoegde waarde te kunnen leveren voor een organisatie, en daarbij zelf ook meerwaarde te ervaren.

Hoe willen wij dit bereiken?

Start bij het begin. Test voordat je mensen gaat aannemen, zo weet je van tevoren wie je aanneemt. Wat zijn de sterke punten en waar kan aan gewerkt worden. Haal de rotte appels eruit. Iemand kan zich heel goed presenteren maar kan een ramp op de werkvloer zijn.

Bespaar ook geld, het aannemen van de verkeerde persoon kost je niet alleen loon, wellicht ook omzet (als hij zijn werk niet doet) en tijd. Je moet weer op zoek gaan naar een nieuw persoon en ook die moet weer ingewerkt worden. Voor hogere functies kan dit al snel oplopen tot in vele duizenden euro’s. Denk ook eens aan de verstoring op de werkvloer die een verkeerd aangenomen persoon teweeg kan brengen.

Heeft u veel last van stress-gerelateerd ziekteverzuim?

Ook dit risico kunt u zien in onze testen. Wanneer een persoon vatbaar is voor burn-out, zal de productiviteit naar beneden gaan en kan hij op den duur thuis komen te zitten. En dit willen we natuurlijk voorkomen.

Ook uw bestaande team kunt u testen. Weet waar de zwakke punten zijn, en handel hierop. Laat zien dat je wilt investeren in je personeel. Gebruik de testen ook bij functioneringsgesprekken, beoordelingsgesprekken of voor het opstellen van een POP (Persoonlijk Ontwikkel Plan).

Wanneer medewerkers zich betrokken voelen bij het bedrijf zal dit ten goede komen aan het bedrijf en de resultaten. Het bedrijf zal groeien, betere productiviteit en een goede werksfeer.

Dus nee, het is geen hype maar gewoon laten zien dat u – als bedrijf – geeft om uw medewerkers. Niet alleen met wat hierboven is beschreven maar ook zorgen voor een fijne en veilige werkplek.

 

Ontvang de laatste tips en tricks op het gebied van werving&selectie en ontwikkeling

Meld je aan op onze nieuwsbrief.

U bent nu ingeschreven!